Vil du vite hvorfor du har fått en kontrollsanksjon? Få forklaringen her på siden. Er du uenig? Send inn din klage.
Hvorfor ilegger Aimo Park kontrollsanksjoner?
Aimo Park ilegger kontrollsanksjoner for å håndheve parkeringsbestemmelsene på private parkeringsområder som er gjort allment tilgjengelige eller private parkeringsområder som er reserverte for visse brukere og derfor ikke allment tilgjengelig.
Grunneier fastlegger bestemmelsene som gjelder for området sammen med det private parkeringsselskapet. Bestemmelsene skal følge vilkårene som er forankret i parkeringsvilkårene.
Kontrollsanksjonen brukes som sanksjonsmiddel ved brudd på parkeringsvilkårene og bestemmelsene som gjelder på området i henhold til parkeringsforskriften. Parkeringsvilkårene og bestemmelsene kommer klart frem av skiltingen på stedet og fører plikter å gjøre seg kjent med disse ved parkering.
Klage på kontrollsanksjon
Hvorfor har jeg fått en kontrollsanksjon? Du kan finne din forklaring her. Er du ikke enig? Så kan du gå videre til vårt WEB klageskjema under årsakskodene. Vennligst merk at Aimo Park ikke kan utlevere eventuelle videoopptak fra våre parkeringsanleg
Dersom du har mottatt en kontrollsanksjon som er utstedt grunnet manglende betaling som skyldes tastefeil etter 1.juli 2019, kan du søke om refusjon av betalt parkeringsavgift for korttidsparkering (inntill 24 timer) i visse tilfeller.
Aimo Park drifter og administrerer parkeringsområder på vegne av grunneier og gårdeiere. Her gjelder parkeringsforskriften, eiendomsrett og avtaleloven.
Riverty Finance AS er selskapet som kontrollsanksjonen skal innbetales til, trenger du betalingsopplysninger kan Riverty kontaktes på telefonnummer: 22 87 89 70. Du kan også betale kontrollsanksjonen direkte via Rivertys nettsider https://customer.horizonafs.com/no-no/riverty
Jeg har mottatt et inkassovarsel selv om jeg har betalt. Hva gjør jeg?
Riverty Finance AS er selskapet som kravet skal innbetales til. Har du spørsmål vedrørende en betaling du mener er gjennomført, men likevel mottatt et inkassovarsel kan Riverty kontaktes på telefonnummer: 22 87 89 70.
Ha betalingsopplysningene klare i form av: kontonummeret det ble betalt fra, datoen det ble betalt, hvilken sum og hvilket KID nummer betalingen ble gjennomført med.
Gis det rabatt på kontrollsanksjonene?
Beløpet på kontrollsanksjonen er fastsatt av parkeringsforskriften § 36 og kan derfor ikke endres. Beløpet man har betalt i avgift for parkering kan ikke trekkes fra kontrollsanksjonen
Jeg er ilagt en kontrollsanksjon jeg er uenig i, hva gjør jeg?
Hvis du er uenig i en kontrollsanksjon du er ilagt så må du sende en skriftlig klage hvor du redegjør hvorfor du er uenig i denne. Dette skal sendes via vårt klageskjema eller per post. Vi tar ikke imot klager per e-post.
Jeg har kjøpt en billett og lagt den synlig i frontruten, men den falt ned. Hva gjør jeg?
P-billetten skal alltid ligge synlig i frontruten på områder hvor dette kreves og fremleggelse av en billett i ettertid endrer ikke sakens stilling. Det gis dessverre ikke medhold på denne type klager.
Jeg har parkert over streken fordi et annet kjøretøy stod innover mitt felt. Hva gjør jeg?
Fører skal alltid parkere kjøretøyet innenfor et oppmerket felt på områder hvor dette kreves. Dersom andre kjøretøy eller objekter står plassert på en slik måte at De ikke kan overholde dette er det å anse plassen som ikke tilgjengelig.
Jeg skal parkere med en tilhenger og får ikke plass innenfor et enkelt oppmerket felt. Hva gjør jeg?
På avgiftsbelagte områder må det løses en billett for antall plasser man opptar. Opptar man 2 plasser må det betales for 2 plasser osv. På områder som har gratis parkering holder det å løse en billett eller registrere parkeringen via automaten/EasyPark, da man kun skal dokumentere når man parkerte.
Jeg har solgt bilen, men mottar likevel inkassovarsel på en ilagt kontrollsanksjon. Hva gjør jeg?
Har du sjekket om omregistreringen av kjøretøyet er registrert i motorvognregisteret? Kravet blir alltid satt på eier registrert i Motorvognregistret. Kontakt oss skriftlig og vi kan prøve å bistå deg.
Bilen var stjålet da den ble ilagt en kontrollsanksjon. Hva gjør jeg?
Har bilen din blitt stjålet så må du politianmelde forholdet. Politianmeldelsen du mottar skal sendes til oss for å dokumentere forholdet i en skriftlig klage.
Skal jeg betale når jeg har sendt inn en klage?
Har du sendt inn en klage så skal du ikke betale mens saken er til behandling. Saken settes i bero frem til den er ferdig behandlet. Det er anbefalt å sende inn en klage via vårt web klageskjema da man er sikker på at klagen kommer frem og at saken settes i bero. Man trenger heller ikke å betale på forhånd hvis man sender inn en klage til Parkeringsklagenemnda innenfor oppgitte frister.
Hva skjer hvis jeg ikke betaler kontrollsanksjon?
Inndrivelse av utestående beløp blir gjort av Arvato Finance AS i henhold til inkassoloven. Blir ikke kontrollsanksjonen betalt sendes det et inkassovarsel fra Arvato og så går saken videre til inkasso hvis dette ikke blir betalt.
Kan jeg se bort ifra et inkassovarsel hvis jeg kjører en leiebil eller en leaset bil?
Leiebilselskap og leasingsselskap står ansvarlig for kontrollsanksjonen hvis fører ikke betaler denne. Standardkontrakter på leiebiler og leasingavtaler gjør at disse selskapene kan kreve inn beløpet på kontrollsanksjonene med ekstra gebyrer. Det er anbefalt å betale kontrollsanksjonen innenfor fristen så inkassovarsel ikke blir sendt til et av disse selskapene. Er du uenig i kravet så send en klage før fristen utløper så det ikke sendes ut et inkassovarsel.
Jeg har mottatt et nytt p-bevis for plassen jeg leier. Når kan jeg bytte ut det gamle?
Alle Aimo Park sine p-bevis har en gyldighetsdato og det er kun innenfor disse datoene p-beviset er gyldig for bruk på området. Aldri bytt ut p-beviset for tidlig da det kan medføre en kontrollsanksjon. Har du ikke mottatt nytt p-bevis ved månedsskifte så må du kontakte vårt kundesenter på telefonnummer 21 00 76 70 for å melde ifra om dette slik at vi kan registrere kjennemerket i systemet frem til du mottar nytt p-bevis.